Fouten die je niet moet maken met jullie bruiloft 

Wij hebben zes weddingplanners gevraagd naar hun ultieme planningstips. Maar ook naar de no-go's: welke fouten moet je ab-so-luut niet maken?

Weddingplanner Enyo Lake

“Mijn favoriete tip om echt op schema te blijven: plan buffertijd! Daarvoor gebruik ik de 30=5-regel, dit geeft zoveel rust. Plan voor alles waar je normaal vijf minuten over doet, dertig minuten in op de bruiloft. Het zorgt voor een ontspannen trouwdag waar je enorm van kunt genieten én het werkt twee kanten op. Misschien heb je niet de volle dertig minuten nodig die je hebt ingepland. Dan kun je die overgebleven minuten als een extraatje zien waardoor je even lekker kunt ontspannen. Eet even iets of kijk gewoon je partner in de ogen. Een draaiboek dat goed in elkaar zit is onmisbaar voor een ontspannen trouwdag.

Blijf dicht bij elkaar

Niemand heeft het er over, maar het plannen van een bruiloft kan stressvol aanvoelen en veel tijd in beslag nemen. Het kan zo zijn dat je elk moment samen – of gewoon elk vrij moment – spendeert aan het plannen. Ook ontdek je soms tijdens het planningsproces dat je over bepaalde dingen echt een andere mening hebt dan je partner. Vaak ervaren multiculturele koppels ook nog druk van buitenaf door verwachtingen van familieleden of vanuit de cultuur. Dit kan leiden tot frustraties en spanningen in de relatie, waardoor je kunt opzien tegen de planning of zelfs de bruiloft! Vermijd dat jullie als koppel elkaar uit het oog verliezen. Zowel gedurende het proces als op de bruiloft zelf.”

Tips:

  • Blijf open en eerlijk naar elkaar gedurende het planningsproces.
  • Neem samen een standpunt in, al zijn anderen het er misschien niet mee eens.
  • Respecteer elkaars grenzen: is het budget volgens je partner nu echt op? Hou daar rekening mee!
  • Blijf op de bruiloft dicht bij elkaar.

Info: Mrs Lake Weddings

www.mrslake.nl

Fouten die je niet moet maken met jullie bruiloft
Foto: Nolla Photography

Weddingplannner Ria Bos

“Take it one step at a time. De trouwwereld kan ontzettend overweldigend zijn, zeker als je in het buitenland wilt gaan trouwen. Er zijn ontzettend veel dingen die geregeld moeten worden, om uit te zoeken, om rekening mee te houden, talloze opties, oneindig veel keuzes en een zeer gevarieerd aanbod. Geen wonder dat je niet altijd weet waar je moet beginnen, of hoe je het moet aanpakken. Geen paniek, begin bij het begin en vanaf daar kom je stapje voor stapje steeds dichter bij het realiseren van de bruiloft die écht bij jullie past.

Stapsgewijs aan de slag

Vanaf het eerste moment kun je direct een mapje maken voor alle documenten en een opzet van het draaiboek. Zo heb je alle informatie bij elkaar en hoef je niet te zoeken in je inbox naar de details van een e-mail van twee weken geleden. Ook een nieuw, gezamenlijk e-mailadres voor de bruiloft kan helpen om het overzicht te behouden en geen mailtjes en belangrijke informatie te verliezen tussen alle spam. Door stapsgewijs aan de slag te gaan, voorkom je dat je overhaaste keuzes maakt. Daardoor kun je volkomen genieten van een bruiloft die echt bij jullie past.

Maak beslissingen

Blijf niet hangen in de keuzes die gemaakt moeten worden. Er zijn altijd nog meer trouwlocaties die je kunt bezoeken, jurken die je kunt passen, leveranciers om uit te kiezen, decoratiestijlen: noem het maar op. Bedenk van te voren wat jullie echt belangrijk vinden en wat goed bij jullie past. Kies op basis daarvan een aantal goede opties om te overwegen, geef jezelf even de tijd om dat te laten bezinken en hak dan de knoop door. Voor het ene stel zal dit makkelijker zijn dan voor het andere stel.  Zoek een balans

waarin jullie samen een weloverwogen keuze kunnen, zonder dat je hierin blijft hangen. Dit gaat je een hoop tijd en gedoe schelen in de organisatie, waardoor jullie meer kunnen genieten van het toeleven naar jullie grote dag!”

Info: Blessed Beyond

www.blessedbynd.com

Weddingplanner Melanie Trummer

“Het draaiboek is een heel belangrijk onderdeel op een bruiloft. Dit draaiboek moet van begin tot eind helemaal kloppen. Zorg dat jullie tijdens het maken van jullie draaiboek voldoende tijd inplannen. Plan hiervoor altijd extra uitlooptijd in. Dan is er voldoende tijd over als een onderdeel iets uitloopt, of het toch wat drukker is op de weg. Er wordt vaak gedacht: ‘die jurk heb ik toch zo aan’. Of: ‘de make-up duurt toch maar een uurtje’. Maar wanneer je dit te krap inplant, zorg je voor een erg gehaaste opstartfase en dat is niet prettig. Dit gevoel zul je namelijk de hele dag door ervaren. Plan in het draaiboek momenten om je met elkaar even terug te trekken. Dit kan bijvoorbeeld na de ceremonie zijn, of na het diner. Ondertussen worden er tijdens de borrel glazen champagne ingeschonken door de locatie en na het diner komen de avondgasten binnen druppelen. Hierdoor hoeven er zich geen lange rijen met gasten te vormen om jullie te kunnen feliciteren.

Luister naar je gevoel

Probeer goed naar jullie gevoel te luisteren en na te gaan waar jullie gelukkig van worden, of waarvan juist helemaal niet. Zo koos één van mijn bruidsparen voor een oesterronde tijdens de borrel en niet voor een taartmoment. Een ander bruidspaar wilde een avondceremonie en zo kiezen er ook bruidsparen voor om elkaar pas bij de ceremonie voor het eerst te zien. Er wordt heel vaak gevraagd: wat is dan normaal op een bruiloft? Wat zullen de gasten dan denken? Wat doen andere bruidsparen? Dit hoef je je niet af te vragen, want (bijna) alles is mogelijk. Niks moet en alles mag. Willen jullie niet overdag trouwen? Ga dan naar een romantische avondceremonie. Houden jullie echt niet van taart? Ga dan voor een sweet table. Hebben jullie niets met bedankjes? Doe het dan vooral niet. Door goed naar jullie eigen ideeën en wensen te luisteren, wordt het juist specialer en echt jullie eigen bruiloft. Want deze dag draait om jullie!”

Info: Wonderful Wedding

www.wonderfulwedding.nl

Fouten die je niet moet maken met jullie bruiloft
Foto: via Eline

Weddingplanner Eline Verhoef

“Het is belangrijk dat je van elkaar geniet en dat je kunt genieten van het verloofd zijn. Heb je een druk leven? Dan is het wellicht een goed idee om te denken aan een weddingplanner of ceremoniemeester als ondersteuning bij het plannen van jullie bruiloft. Geef je er de voorkeur aan om alles zelf te regelen, dan is het goed om zo snel mogelijk een planning te maken van wanneer er wat moet gebeuren. Dan hoeft niet alles in één keer gedaan te worden en loop je niet het risico dat je belangrijke dingen vergeet. Mijn ultieme tip is dan ook: geef jezelf de ruimte. Denk goed na en maak een duidelijke planning. Hierdoor weet je zeker dat je gedurende de planning geen extra stress zult ervaren, maar het plannen van jullie bruiloft juist leuk gaat worden. En dat is wat is ook wat het moet zijn!

Probeer elkaar te vinden

In de voorbereiding naar jullie bruiloft zal er natuurlijk een hoop geregeld moeten worden. Probeer elkaar daarin te vinden, te steunen en compromissen te sluiten. In mijn werk als weddingplanner hoor ik vaak dat het bruidspaar zich zorgen maakt om wat anderen van hun planning, genodigden en locatie denken. Uiteraard kun je hiernaar luisteren en het wellicht meenemen in je overwegingen, maar het belangrijkste  is dat je heel dicht bij jezelf blijft. Het is jullie bijzondere en magische dag!”

Info: Experience More Weddings
www.experiencemoreweddings.nl

Fouten die je niet moet maken met jullie bruiloft
Foto: Imagine Fotografie

Weddingplanner Astrid Blaauw

“Mijn advies: neem ruim de tijd voor de diverse onderdelen op je trouwdag. In de eerste plaats vooral om optimaal te kunnen genieten, maar ook om de mogelijkheid te hebben om uit te lopen als er iets gebeurt. Vergeet daarbij niet om tijd in te plannen voor het verplaatsen van de gasten – het duurt wel even voordat iedereen op zijn stoel zit bij de ceremonie of het diner. Neem ook de tijd voor de ontvangst van je gasten. Hier staat meestal maar een half uurtje voor ingepland, maar op het moment dat de gast net een kopje koffie heeft ontvangen, dient men al richting de ceremonie te gaan.

Pak je rust

Tijdens het diner vinden er vaak speeches plaats. Vraag van tevoren aan de gasten om deze aan te melden en laat hen aangeven hoe lang de speech duurt. Op deze manier kun je een goede tijdsplanning van het diner maken en weet de keuken hoeveel tijd er is om de volgende gang uit te serveren. Spreek van tevoren wel goed af wat te doen als een speech onverhoopt langer duurt dan aangegeven. Niets zo vervelend als eten dat is afgekoeld. Plan ook rustmomenten in om even samen te zijn. Jullie hebben dan even de tijd om je op te frissen of misschien wel een kledingwissel of aanpassing van haar en make-up te doen. Luister bij de organisatie van jullie trouwdag goed naar jullie gevoel en naar elkaars wensen. Het is jullie dag: vul deze in zoals jullie dat willen.”

Tips:

  • Start met het kiezen van een datum en locatie en ga van daaruit verder.
  • Een locatie bepaalt voor een groot gedeelte de sfeer van de dag.
  • Wanneer mogelijk, kies een locatie waar alle onderdelen van de dag plaats kunnen vinden. Dit geeft veel rust en scheelt veel reistijd.
  • Laat je verder niet teveel van de wijs brengen door input van familie en/of vrienden.
  • Geniet van alle voorbereidingen en vooral van de dag zelf!

Info: Astrid Blaauw Weddings & Events

www.astridblaauw.nl

Fouten die je niet moet maken met jullie bruiloft
Foto: ShineMoments

Weddingplanner Eva Bloot

“Voorpret is zo’n belangrijk onderdeel van de bruiloft, zorg dat je ervan blijft genieten! Het begint al met de voorbereidingen, hoe zien jullie de grote dag voor je? Wat past er bij jullie en hoe geef je dat vorm? Er zijn online ontzettend veel planningstools te vinden. Zoek naar degene die voor jullie het best werkt. Zo blijf je op schema, vergeet je niets en houd je overzicht. Wees ook eerlijk naar jezelf. Als je weet dat jullie erg druk zijn met werk en sociale leven, of heel chaotisch zijn, is het wellicht handig om eens met een weddingplanner te praten. Je kunt alles zelf willen doen, maar als je alleen maar heel druk bezig ben met je bruiloft, stress hebt en misschien zelfs ruzie krijgt, kun je op de dag zelf ook niet ineens genieten. Al die stress zie je terug op de foto’s en dat zou enorm zonde zijn. Kortom: zorg dat je er plezier in houdt!

Samenhangend concept

Probeer te vermijden dat het een allegaartje wordt van allemaal verschillende leuke dingen die je op Pinterest hebt gezien. Pinterest is perfect om leuke, creatieve inspiratie op te doen jullie bruiloft, maar gebruik het als inspiratiebron. Kijk eerst rustig naar wat je leuk vindt. Dan kun je kijken naar de stijl die bij jullie past. Daarna maak je een selectie van wat er bij jullie, de trouwlocatie en dagplanning past. Kies voor één stijl, maak desnoods een moodboard. Zo kun je alle leuke pins matchen met je stijl of moodboard en zien of het bij elkaar past. Past het er niet bij, gebruik het dan bijvoorbeeld voor je verjaardagsfeest, maar niet voor jullie bruiloft. Wees ook niet bang om te hergebruiken. De styling die je bij de ceremonie hebt, kun je ook meenemen naar het diner en het feest. Daar komt die handige weddingplanner weer om de hoek, die zorgt ervoor dat alles op tijd weer klaarstaat.

Info: Love&Berries

www.loveandberries.nl